Doğaçlayarak Anda Kalabilmek

Yazarlar

  • Talin BÜYÜKKÜRKCİYAN DEMİRCİ İstanbul Bilgi Üniversitesi

DOI:

https://doi.org/10.17740/eas.soc.2019.V27-06

Anahtar Kelimeler:

Doğaçlama- Oyun oynamak- Anda olmak- Farkındalık

Özet

Bu yazımda amacım doğaçlamanın bir sanatçı, bir dansçı için önemini göstermek. Çocukken içimizde olan oyun oynama güdüsünü büyüdüğümüzde kaybettiğimizi fakat bir dansçının sanatsal gelişimi, anda var olabilmesi için bunu geri çağırması gerektiğini anlatmak olacak. Yöntemim çocuktan yola çıkarak büyüklere gelmek. Çocukların oyun oynama içgüdülerini anlatıp bunun üzerine oyun oynamanın doğaçlamadaki yerine değinip, doğaçlama üzerine Garcia. M.E, Plevin M., Macagno P. ‘in Yaratıcı Hareket ve Dans gibi kitaplardan yararlanarak önermemi geliştirmek olacak. Ayrıca erişkinlerin ruhsal sağlık durumunu anlayıp anlatacak ve doğaçlamanın bu sağlığa kattığı yararları işleyeceğim. Bulgularım doğaçlarken kişi kendi içsel yolculuğunu yapar, kendisini daha önce göremediği gibi görür. Doğaçlama yapmak tüm dansçılar için gerekli bir tekniktir. Dansçıların yanı sıra sıradan insanların da doğaçlama yoluyla terapi gördükleri, özgürleştikleri gözlenmiştir. Sonuç olarak doğaçlama dans etmeye başlayan bir kişi anda kalma durumunu yeniden öğrenir. Doğaçlama tekniğini geliştirir. Kendisinin oyun oynamasına izin verir. Bu durum tiyatrodaki gibi önceden üzerine çalışılmış duyguları veya karakterleri geri çağırıp sahnede sergilemeye benzemez. O anda kendi yaşadığı, durum, duygu ve oynama potansiyeliyle seyirci karşısında var olur. Bu durum insanda bir esrime ve esrime sonrası mutluluk etkisi yapar. Doğaçlayan kişi gevşer. Bu yüzden iyi bir dansçı aynı zamanda iyi bir doğaçlama sanatçısı da olmalıdır. Anda kalabilmek, anda olabilmek sahneye çıkan biri için olmazsa olmaz bir durumdur. Doğaçlama sahneye içkindir.  

İndir

Yayınlanmış

2019-11-15

Sayı

Bölüm

Makaleler